Seznamování na inzerát (1. pol. 20. s.) 1. díl

Seznamování – Výběr partnera

Můžete mi napsat, jakou historii má seznamování přes inzeráty, seznamovací agentury nebo zprostředkovatele? Předem děkuji.

Karolína Z., Ústí nad Orlicí

Přelom 19. a 20. století byl ve znamení nástupu průmyslové revoluce. Stroje přejímají velkou část mechanické práce a rozvíjí se průmyslová výroba. To se odráží i v seznamovací inzerci. Začínající podnikatelé potřebují pro svoji činnost vstupní kapitál. Například v Pražském ilustrovaném zpravodaji z roku 1921 se objevují inzeráty typu:

„Pohledný mladík hledá partnerku s větším kapitálem do nově zřízeného závodu v dobrém chodu“.

„Inteligentní muž v nejlepších letech (….není řečeno jaká to jsou!), mající výborně zařízený obchod jsoucí v dobrém chodu, hledá touto cestou družku života, která by vládla určitým kapitálem a nebyla starší 30 let. Spokojenost a štěstí zaručeno. Zn.: Štěstí rodinné“

Emancipace je v počátcích svého nástupu. Postupně mizí doba korzetů, manželek – domácích hospodyněk. Pro ženy se otvírají v nově vznikajících továrnách nová pracovní místa – především v administrativě. Tato práce vyžaduje vkusné a přitom pohodlné oblečení, stejně jako sport, který přestává být výsadou pouze mužů. Ženy se začínají věnovat sportu, například cyklistice. Proto nechybí ani inzeráty typu:

„Mladý inteligentní cyklista se seznámí s hezkou, veselou partnerkou. Zn.: Jarní vyjížďky“ nebo

„20letá úřednice, sportovně založená bruneta, přála by si seznámiti se s inteligentním pánem do 30 let.“

Autor: Oto Kronrád, S kým dál…?, vydalo nakladatelství a vydavatelství seznamovací agentury GRAND®, Praha 2000.