Vždyť seznámit se je tak jednoduché. Nebo ne?

KDE? Týdeník televize
KDY? 6.7.1998
AUTOR: VÁCLAV KUTIL

RANDE S IDOLEM

Jde o nejzákladnější lidskou vlastnost. Každý den někoho potkáváme, poznáváme. Přesto seznámení není věc tak jednoduchá, jak by se na první pohled zdálo. Svědčí o tom mimo jiné každodenní nesčetné množství inzerátů v rubrikách seznámení v nejrůznějších novinách a časopisech. Poslední dobou roste i počet seznamovacích agentur a kanceláří. Po republice je těch největších zhruba na tři desítky. Ale ani to není cesta zaručená. Nepředbíhejme však. Jak se tedy seznámit? Například je možně přihlásit se co pořadu Rande, který už rok vysílá televize Nova. Tedy cesta pro ty, kteří mají zřejmě notnou dávku odvahy. „Rozhodně se k nám nehlásí lidé bázliví, nesmělí. Ti by se neodvážili ani napsat,“ dozvídáme se od Markéty Dočekalové, scénáristky Rande.
„Nejsme seznamovací agenturou, fungujeme především jako televizní show. Lidé se u nás mohou seznámit, najít přátele, ale prvotní je zábava. Tomu je podřízen i výběr účinkujících. O jaké lidi se tedy jedná? Většinou jde o extroverty, kteří mají chuť se předvádět, dělat legraci. Máme vždy tři kluky a jednu slečnu, nebo tři slečny a jednoho kluka. Mohu tedy vzít jednoho plachého, ale kolem něj musejí být dva extroverti. Největší zájem o účast v pořadu mají lidé ze středních Čech a Prahy. „Není to dáno tím, že by lidé žijící v těchto lokalitách měli méně příležitostí k seznámení. Devadesát osm procent těch, kteří se hlásí do našeho pořadu, mají velké finanční problémy. Jsou nezaměstnaní nebo dělají práci za nízký plat. Přijet například z Moravy je pro ně nemožné. Říkáme jim, aby si půjčili peníze, protože Marketa-Docekalovadostanou honorář. I tak je to pro ně komplikované.“ Přesto se ti, kteří se hlásí do Rande, dají rozdělit do tří skupin. „První skupinu tvoří lidé, kteří se nikdy nepokusili seznámit a vůbec jim to nevadí. Jsou většinou velmi mladí. Druhá je složena z těch, kteří jsou většinou zklamaní. Prožili si vztah, který nevyšel, a nechtějí se seznamovat na ulici a podobných místech. Ve třetí jsou dobrodruzi. Většinou jsou to lidé, kteří chtějí studovat herectví či jinak se věnovat showbyznysu. Nepřicházejí s cílem seznámit se, ale být čtyřicet sedm minut před kamerou.“ A co Markétu Dočekalovou na pořadu nejvíce překvapilo? „ Velké množství mladých lidí, kteří jsou sami s dítětem. A co je ještě více zarážející, že se jedná o velké procento kluků, kteří se sami starají o dítě. Jako kdyby neexistovaly prostředky a osvěta, jak předejít nechtěnému těhotenství. Těší mě ale, že za rok existence našeho pořadu se můžeme pochlubit třemi manželstvími, čerstvě narozeným miminkem a velkým množstvím uzavřených přátelství. Seznámení prostřednictvím televizní obrazovky je spíše pro extrovertnější povahy. Co ale zbývá méně odvážným zájemcům?

 

Buď Grand

Ti mohou navštívit například některou ze seznamovacích agentur. V inzertních rubrikách jich najdou pěknou řádku. Ne každá ovsem nabízí služby na úrovni. Mezi zavedené seznamovací kanceláře s velkým počtem klientů patří agentura Grand. Nejen že vám na místě vyberou ze své databáze podle vašich požadavků velký počet případných partnerů, ale prostřednictvím takzvané videoseznamky si je můžete i prohlédnout. Odpadá tak moment prvního překvapení a často i zklamání. Kdo tvoří klientelu grandu? „Většinou lidé mladého a středního věku. Každá věková kategorie má svá specifika. Někteří hledají vážnou známost, jiní kamaráda či kamarádku, s nimiž by mohli jít do kina,“ dozvídáme se od Oty Kronráda, majitele agentury Grand. Plzak„Příležitostí, kde se mohou mladí lidé seznámit, ubývá. Jít si dnes někam zatančit je poměrně drahá záležitost. Dívky mají strach, když je někde ve vinárně, nebo na ulici, osloví neznámý muž. Neví, zda se nejedná o násilníka, který jim ublíží. Raději využívají služeb seznamovacích agentur. Muži zase často podnikají, jsou od rána do večera zaměstnaní a nemají čas chodit na plovárny, do vináren a podobně. Myslím, že budoucnost je ve znamení seznamování v kanceláři.“

Chceš mě, nebo ne?!

„Nejsem typickým příkladem člověka, který se chce seznámit prostřednictvím seznamovací kanceláře,“ usmívá se sympatická studentka vysoké školy a pokračuje ve vyprávění o zkušenostech se seznamovací agenturou.“Přihlásila jsem se kvůli kamarádce ze školy, která hledala partnera, ale neměla odvahu jít do agentury sama. Dostali jsme adresy kluků, kteří by pro nás připadali v úvahu, ale ani jedna z nás jsme nikomu nevolaly. Jelikož jsme ale byli zároveň umístěné v katalogu, začali mi volat různí lidé. Někteří vůbec ne podle požadavků, které jsem si stanovila. Jeden říkal že je malý, druhý neměl vysokou školu, třetí byl Rus a podobně. Většině jsem říkala, že se s nimi sejdu, až budu mít čas. Ve škole teď totiž probíhá zkouškové období.“

S nikým jste se tedy nesetkala?

Pouze s jedním člověkem, který byl neodbytný. Když jsme se sešli, neustále povídal o své bývalé lásce. Byl docela hezký, nechápala jsem, proč se snaží najít známost prostřednictvím seznamovací kanceláře. zjistila jsem, že má motorickou poruchu, kterou se snažil skrýt. Možná to byl ten důvod. Ptala jsem se zároveň všech kluků, kteří mi volali, jaké holky jsou v seznamovacích agenturách. Většinou jsou prý nehezké, nebo rozvedené.

A kluci?

Podle fotografií byli někteří sympatičtí. Nevím, jestli nemají takovou příležitost k seznámení, nebo jsou stydliví.

Proč se vaše kamarádka přihlásila do seznamovací agentury?

Zažila v životě zklamání, a proto se rozhodla skusit agenturu. My se především stýkáme s lidmi ze školy, chtěla proto poznat někoho jiného.

A povedlo se jí to?

Povedlo, ale ne přes agenturu. Stejně jako mě.

TAHLE PLANETA JE ROMANTICKÁ

Jiným příkladem seznamovací agentury je klub Planet Romance. Novopečená majitelka Ingrid Galasová se sama prostřednictvím této agentury seznámila se svým přítelem. Původním majitelem agentury byl Američan. „Když přijel do Čech, říkal si, jak se seznámit se ženami. Napadla ho myšlenka agentury. Pomocí inzerátů sehnal klientelu cizinců, kteří pracují krátkodobě, či dlouhodobě, v naší republice. Dále pak sehnal klientelu českých dívek, a vytvořil jejich profily. Když přijde muž k nám do agentury, může nahlédnout do katalogu, a vybrat si dívku, se kterou by se chtěl seznámit. loudilPochopitelně opačně si vyberou ženy či dívky.“ Velké množství klientek Planet Romance tvoří ženy kolem třicítky.
„Vystudovali vysokou školu, nechtěly se z určitých důvodů vdát, a teď mají potíže. Pohybují se v pracovním kolektivu, přitom mají určitý okruh přátel. Příležitost seznámit se je tedy omezena. Další část naší klientely tvoří ženy, které žily určitý čas v zahraničí, a zjistily, že cizinci se k ženám chovají mnohem lépe, než muži u nás. Jsou ohleduplnější, mají pro ženu větší pochopení, dávají jí možnost věnovat se kariéře, podporují ji. Naši muži si představují, že si vezmou ženu, která bude doma, bude jim prát, vařit, starat se o ně. Máme tady také ženy, které se rozvedly, a možnosti k seznámení hledají obtížněji. Pochopitelně jsou v našem katalogu i mladé, atraktivní ženy.“ Mužskou část klientely tvoří především Američané a Angličané žijící dlouhodobě na území naší republiky. „V našem katalogu najdete ovšem i muže, kteří žijí trvale v zahraničí, a rádi by si našli českou ženu. Musím říct, že jsem byla potěšena, když jsem poznala naše klienty, jak všichni seriózně, se zodpovědností, přistupují k seznamování. Vůbec jsem netušila, když jsem agenturu kupovala, o jak příjemnou a rozmanitou práci se jedná.“

Pravděpodobnost náhodného výběru

Pokusili jsme se zjistit, co vedlo do jedné z agentur čtyřiatřicetiletého podnikatele z Prahy. „Motivů je několik. Jsem trochu nesmělý, navíc jsem donedávna studoval, přitom podnikal, mám různé koníčky a na seznamování mi čas nezbývá.“ Našel jste tedy přes agenturu nějakou slečnu? Našel. Chodil jsem s jednou Slovenkou, která byla sympatická, a vypadalo to už vážně. V Praze studovala architekturu, po absolvování se bohužel rozhodla od jet domů, Chtěla, abych jel s ní. Vzhledem k tomu, že mám v Praze firmu, rodiče, přátele, kamarády, nechtěl jsem, a proto jsme se rozešli. Další známosti většinou trvaly jen chvilku. S kolika dívkami už jste se prostřednictvím seznamky sešel? Možná kolem stovky. Z osmdesáti procent jsme se ale viděli pouze jednou. Ono to funguje tak, že dívka dostane seznam třeba třiceti mužů. kavalirChce se seznámit se všemi, uplyne měsíc od naší schůzky, mezitím já dostanu také seznam nových holek a takhle to jde pořád dokola. Jaké slečny se hlásí do seznamovacích kanceláří? Jak to říci zaobleně… Mnoho je jich prostě takových které nevidí jinou šanci seznámení než prostřednictvím agentury. Dost je také těch, které čekají prince, který nemusí být zrovna nejmladší, hlavně když bude bohatý. Velké procento dívek vystudovalo vysokou školu a mají pocit, že jim ujel vlak. Když jste hovořil s takovým množstvím dívek, jaké mají ony zkušenosti se seznamováním? Vesměs negativní. Jako jsou zvláštní sortou dívky, které se chtějí seznámit prostřednictvím agentur, stejné je to i s kluky. Dokonce asi i horší. Bud‘ jsou zakřiknutí, nesmělí, nebo mají různé úchylky. Dá se tedy prostřednictvím seznamovací kanceláře najít partner pro život? Dá. Ovšem se stejnou pravděpodobností, jako když si vybíráte náhodně v davu. A co na to doktor Plzák? „Dříve bylo seznamování nádhernou epochou balení holek. Ve chvílích, kdy mi není úplně dobře, vzpomínám si na to, jaká to byla krása. Tento druh seznamování zaniká a je to škoda. Lidé se seznamují na školách, v práci. Bohužel i v těchto prostředích existuje podle mého soudu jistě čtvrtina mužů, kteří nejsou schopni oslovit dívku, tedy namluvit si ji. Ostýchavost muže není o nic menší než stud ženy. Muži musí při seznamování překonat tři hradby. Za prvé dívku oslovit. Už v tom je problém, protože na ulici je to vlastně nezdvořilé. Když ji oslovíte, musíte si s ní domluvit rande. To také není jednoduché. Když už dojde k tomu, že se sejdou, musí překlenout další těžký úsek, kdy dívku vezme za ruku, pohladí, políbí a podobně. To všechno jsou náročné věci, které někteří muži nesnadno překonávají.“ Co tedy nesmělým mužům, potažmo i ženám, doporučujete? Určitě seznamovací agentury. Existují takové jako například agentura Grand, které mají takzvané videoseznamky, ze kterých se dá už dopředu odhadnout, zda se vám ta konkrétní osoba zamlouvá, či nikoliv. Přirozeně je lepší seznámit se přirozeným způsobem, ale když není příležitost nebo odvaha, agentura je řešením. Jen by nikdo neměl zoufat, že k sobě nikoho nenajde. Opak je pravdou. Chce to jen trpělivost, píli a odvahu.

Hlavní je seznámení

Jak se zdá, jednoduchý recept na seznámení neexistuje. Napadá mne v této souvislosti úryvek ze hry Jiřího Suchého: „Jedno moudré přísloví praví, že člověk má mít pro strach uděláno. Co má ale mít pro strach uděláno?! To už nám jaksi lidová moudrost nepraví. Možná právě vtom je ta moudrost. Ať si zkrátka každý udělá pro strach, co chce. Hlavně když bude mít uděláno. Stejné je to se seznamováním. Ať si pro něj každý udělá, co chce. Hlavně když bude mít seznámeno.

2girls