SEZNAMTE SE, PROSÍM…

 

Žijeme hekticky, žijeme rychle, pořád nemáme čas, heslem doby je „včera bylo pozdě“. Ale některé věci prostě uspěchat nejdou. K takovým patří v první řadě seznamování.

Doba, kdy neexistovaly noviny, časopisy, televize, internet a další technické vymoženosti a ženy se seznamovaly se svými milovanými protějšky čistě přímou osobní cestou, je dávno ta tam. Těžko soudit, zdali je to dobře, či naopak; každopádně, ruku na srdce, milé dámy, tento způsob seznámení měl vždy své neopakovatelné kouzlo. První smluvené schůzky na okraji města či vesnice, první rande a namlouvání pod rozkvetlou třešní (pochopitelně nejlépe v květnu), mnohem delší čas na oťukávání se, dostatečná doba na přípravu veselky, která se pro mnohé stala jedním z nejkrásnějších dnů života… Škoda, že ta klasická romantika známá z filmů pro pamětníky – ano, někdy až prvoplánově zaměřených na téma seznámení ženy s mužem – je dnes už velmi vzácnou výjimkou. Dnešní svět nám sice dopřává nepřeberný výběr možností, jak se můžeme seznamovat, zásadní otázkou ale zůstává, která z těchto cest je vhodná pro vytvoření pevného svazku dvou lidí. Možná i proto vám nikdo nikde na světě na jakoukoli formu seznamování nevystaví záruční list. A jaké jsou tedy ty dnešní možnosti?

INZERÁT aneb SEZNÁMENÍ PŘES PÁR PÍSMEN

Stále funguje seznamování prostřednictvím tištěných inzerátů. Tato cesta k nalezení vhodného partnera či partnerky sice už není využívaná tak často jako dříve, ale pořád existuje a má své příznivce. Dá se říci, že seznamovací inzeráty jsou první modernější technikou sblížení dvou lidí, na kterou postupem let navázaly další nové techniky.

První seznamovací inzerát byl v tuzemsku zveřejněn už v roce 1786 v tehdejších Pražských novinách. Z pohledu dnešních psychologů a odborníků na seznamování byl originální přinejmenším svou délkou. Text inzerátu měl 40 řádků! Jakýsi vdovec se dvěma dcerami v něm hledal pannu, Jež by dětem byla dobrou matkou a jemu dobrou manželkou“. Od této seznamovací premiéry uteklo 225 let a i přes velkou oblibu nových médií klasické inzeráty nevymizely. Využívají je především dívky a ženy. Nejčastější délka tištěného inzerátu jsou dnes 3-4 řádky. Ovšem odezva, tedy frekvence odpovědí, je ovšem menší než dříve. V tomto směru nad inzeráty v časopisech či novinách pod hlavičkou Ona hledá jeho či On hledá ji, vítězí internetové seznamky, chat či Skype.

KANCELÁŘ aneb ZPROSTŘEDKOVANÉ SBLÍŽENÍ

V závěsu hned za inzeráty jdou seznamovací kanceláře. Pokud se domníváte, že se jedná o přežitek či dávnou minulost, mýlíte se.

První kanceláře tohoto druhu byly u nás otevřeny v 19. století a za zprostředkování seznámení, tedy nalezení vhodného objektu pro konkrétního žadatele či žadatelku, si účtovaly nejen pevný honorář, ale navíc ještě jisté procento z věna. Samozřejmě jen v případě, že kancelář dala dohromady pár, který spolu jednoho dne opravdu stanul před oltářem. V roce 1949 byl tento typ seznamování zrušen. Také novinová seznamovací inzerce byla silně omezena a v mnoha případech i úplně zrušena. Lidé v socialistickém zřízení se měli seznamovat v kolektivu, nejlépe v pracovním kolektivu.

NÁVRAT aneb VLASTA PROLOMILA LEDY

Situace pro zájemce o seznámení pomocí inzerátu se zlepšila v roce 1963. Nikoliv sama od sebe, ale díky týdeníku, který právě držíte v rukou. Časopis Vlasta prolomil ledy. Zveřejnili jsme tehdy dopis osamělého lesníka, který si čtenářkám postěžoval na svou asketickou samotu. A výsledek na sebe nedal dlouho čekat: do redakce dorazilo přes 200 dopisů od dojatých čtenářek z celé republiky, které stejně jako pisatel bojovaly se životní samotou a rozhodly se, že lesníka učiní šťastným. Tak vznikla naše seznamovací rubrika, kterou posléze od Vlasty okopírovalo mnoho dalších časopisů a novin. Rubrika patřila řadu let mezi naše nejoblíbenější obsahové pilíře. Není divu, tuto inzertní seznamku vytvářeli sami čtenáři.

BOOM aneb SEZNAMOVAL SE KAŽDÝ!

Obrovská proměna možností seznamování přišla s příchodem roku 1990. Lidé začali bouřlivě inzerovat a také se seznamovat: přes inzeráty v nových časopisech a novinách, prostřednictvím pořadů v nových rozhlasových stanicích, jiní se stali klienty seznamovacích kanceláří, kterých napříč celou republikou vyrostlo jako hub po dešti. (Dnes už je jich trochu méně, protože v silné konkurenci obstály skutečně jen ty nejsolidnější a nejlepší.)

INTERNET aneb STAČÍ KLIKNOUT NEBO VYPNOUT

Příchod internetu do našich životů znamenal i nové, obrovské možnosti, jak si hledat partnera prakticky k čemukoli. Od nezávazné návštěvy kina přes erotické radovánky po společný celý život. Člověk nemusí nikam chodit, jen si zadá požadované „parametry partnera“ prostřednictvím té či oné internetové seznamky nebo si vybere z již nabízených lásku hledajících osob. Na odpověď nemusí zdlouhavě čekat, nemusí vyhlížet z okna paní pošťačku. Je to pohotové řešení samoty, ale přináší také větší rizika. Lidé jsou ochotni člověku lhát i do očí, natož po internetu, když druhého nevidí. Na úplně anonymním internetu toho člověk o sobě někdy vybájí tolik, že se i velmi zkušený lhář sám může divit, co všechno je schopen o sobě někomu „po netu“ nakecat. Mnoho Udí, kteří zažili šok při prvním osobním setkání se svou „vysněnou princeznou“ či „princem“, by mohlo vyprávět velmi pohnuté příběhy o tom, jak gigantický může být rozdíl mezi „internetovou realitou“ a reálnou skutečností. Samozřejmě že zkušenosti lidí s internetovými seznamkami jsou individuální, nicméně celosvětové statistiky uvádějí, že při tomto způsobu seznamování vzniká nejnižší procento kvalitních partnerských vztahů a jsou jen výjimečně završeny uzavřeným manželstvím.

Právě tohle asi vadilo americkému rabínovi Yaacovi Devovi, když hledal způsob, jak zvýšit počet svateb mladých Židů (zejména úspěšných, značně sebevědomých a zaneprázdněných třicátníků). Vymyslel koncepci, díky níž se stal pomyslným průkopníkem maximálně efektivního a bezpečného seznamování:

SPEED DATING aneb JEDNO RANDE ZA DRUHÝM

Yaacov Devo vynalezl – jednoduše řečeno – rychloseznamky tváří v tvář. Jeho model se v nejrůznějších obměnách (například minutové rande, rande na pět minut… atd.) uchytil takřka ve všech zemích světa. Spočívá na úplně jednoduchém principu: během hodiny (nebo hodiny a půl) absolvujete v rámci tzv. seznamovacího večera třeba deset „soukromých“ rozhovorů. Je to vlastně jakési organizované, velmi krátké rande s dopředu vybranými klienty dle vámi zadaných kritérií. A rozhodnutí už je potom jen a pouze na vás.

Pokud projevíte zájem o tento způsob hledání partnera (v případě pánů partnerky), tak speed dating probíhá následně: Na agenturou předem domluveném místě se v daný den sejde 10 žen a 10 mužů (počet je samozřejmě proměnlivý). Každý dostane přiděleno číslo (v rámci zachování jisté identity se neuvádí skutečná jména). Usadí se k očíslovanému stolečku, kde už sedí první potencionální „nápadník“ („nápadnice“). Všichni mají stejný časový limit, kdy si můžou spolu popovídat; po jeho vypršení dá organizátor akce pokyn a vy se přesunete k dalšímu stolku v pořadí. Všichni zúčastnění si tak nakonec popovídají se všemi potencionálními protějšky, seznámí se každý s každým.

Na závěr vyplní účastníci seznamovacího večera malý anketní lístek, a v momentě, kdy organizátor po vyhodnocení všech údajů nalezne absolutní shodu, což znamená, že „tento“ muž a „tato“ žena svorně zaškrtli políčko „Ano, s «tímto číslem» se chci seznámit blíže“, teprve poté předává oněm zájemcům e-mailový kontakt na druhou osobu. Valná většina účastníků českých speed dating se shoduje na tom, že i kdybyste nenašli toho či tu, kterou hledáte, stojí to za to přinejmenším jako příjemné pobavení.

MEZINÁRODNÍ SEZNAMKA aneb JAK SBALIT PRINCE Z POHÁDKY

Nejen psychologové, ale i majitelé seznamovacích agentur velmi dobře vědí, jak dnešní lidé touží najít životního partnera. A je jim známo, že řada tuzemských nezadaných dívek a žen by se ráda provdala za cizince. Nejlépe hodně bohatého. Zda u těchto vdavekchtivých krásek hraje hlavní roli láska (která prochází peněženkou či bankovním kontem) nebo jen přání „být konečně za vodou“, je zbytečné hodnotit. Každopádně ale existuje na tuzemském trhu agentura, která se specializuje na seznamování Češek s dobře postavenými cizinci. Většinou ze Spojených států nebo západní Evropy.

S tímto nápadem přišel kdosi bystrý právě v Americe, kde v roce 1996 vznikla první seznamovací kancelář zaměřená na seznamování s cizinci (a cizinkami). Tuzemská agentura odkoupila licenci a etablovala se (zdá se, že velmi úspěšně) na zdejším trhu. Jejím cílem jsou plnohodnotné sňatky či dlouhotrvající vztahy se vším všudy. Krom Američanů tvoří pak velkou část klientů této agentury Norové. Ale pozor, dámy a dívky! V případě, že se chcete seznámit se svým „princem z pohádky“, bylo by nasnadě plynně hovořit anglicky. Jistě, ani další světové jazyky nejsou k zahození. Protože kolik řečí znáš, tolikrát jsi člověkem. No a v případě seznamování to platí o to víc!

MISTR českého seznamování

Mgr. OTO KRONRÁD (44) je majitelem největší seznamovací agentury u nás. Má pod sebou celkem 10 seznamek. K tomuto podnikání ho přivedla nešťastná náhoda.

Jak to vlastně všechno začalo?
Před devatenácti lety jsem hledal partnerku do tanečních a s tímto požadavkem jsem zamířil do jedné pražské seznamovací kanceláře. Zaplatil jsem dva tisíce korun. Jako čerstvého absolventa matematicko-fyzikální fakulty mě zaujalo, s jak amatérským vybavením dotyčný majitel seznamky pracuje, a navrhl jsem mu, že mu vytvořím lepší počítačový program. Uběhly tři měsíce. Měl jsem s majitelem agentury smluvenu další schůzku, ale ten pán se vypařil, zkrátka zmizel. Dva tisíce zmizely s ním a mně zůstal nový program. Tak jsem si řekl, že tento druh podnikání zkusím rozjet sám.

A postupně jste seznamovací služby rozšiřoval…
Na začátku jsem to dělal při práci, ale v okamžiku, kdy jsem zjistil, že mě tato činnost baví mnohem víc než vyučovat matematiku, začal jsem v seznamování podnikat takzvaně na plný úvazek. Teprve postupem času jsem začal rozšiřovat typy seznamek, až jsem se dostal k dnešnímu počtu deset.

Která z nich je nejefektivnější?
Každá je nějak specifická. Asi nejvíc je klienty obsazována videoseznamka, za ní klasická seznamka, pak asi VIP seznamka, korespondenční a za nimi v pořadí jsou rovnoměrně využívány ty zbývající.

Jmenoval jste VIP seznamku. Specializujete se i na seznamování známých lidí?

To také, ale rozhodně je nebudu jmenovat, jelikož to jsou důvěrné informace. Nicméně VIP seznamka není založená na celebritách, nýbrž na nadstandardní kvalitě nabízených služeb pro klienty. Ti mají například přednostní právo dozvědět se o hledaném protějšku potřebné informace, a to dříve než ostatní. Mají například speciální individuální poradenství.

Kolik lidí prošlo vašimi seznamkami za těch 19 let, kdy se této činnosti věnujete?
Přes 120 000. Pokud má Česká republika 10 milionů obyvatel, tak každý třiaosmdesátý člověk byl nebo je naším klientem.

Seznamují se u vás více ženy nebo muži?
V mírné převaze jsou mladší muži a pak starší ženy.

Čím to je?
Těch důvodů je spousta. Mladší ženy nejsou zastoupeny například proto, že se často vdávají do zahraničí, chodí s ženatými muži – což je záležitost, která funguje mnohem více než obráceně. Průměrně desítky tisíc žen pracují nebo si přivydělávají v erotických službách, v dnešní populaci je zastoupeno větší množství lesbiček než gayů, spousta žen také nemá dostatek financí, aby si mohla dovolit využít seznamovací služby. A takto bych mohl pokračovat. A proč se méně seznamují starší muži? Protože dnes se čím dál tím víc prosazuje takzvaný model single. Muž, kterému je přes 40 let a žije sám, nepotřebuje hledat partnerku, když si umí sám vyžehlit a vyprat. Za touto věkovou hranicí u mužů také rapidně klesá sexuální potřeba. A muži všeobecně umírají dříve než ženy.

Zmínil jste finance, kolik u vás stojí seznámení?
Přesnou sumu vám neřeknu, neboť každá z těch deseti seznamek má jiná specifika. Všeobecně je to od řádu set do tisíců korun.

Pokud se někdo rozhodne využít vaše služby, jakou má jistotu, že jeho údaje nebudou zneužity?
To je ta nejzákladnější věc, kterou jsem musel mít ošetřenu ještě před spuštěním první seznamky. Nikdo se nemusí obávat zneužití. Právě kvůli bezpečnosti všech dat nejsme připojeni na internet. Veškerá data jsou uložena v zaheslovaných databázích a na zašifrovaných discích, k nimž mám přístup výlučně jen já.

Jaké máte procento úspěšnosti? Kolik lidí díky seznámení u vás uzavřelo manželství?

Ve chvíli, kdy se klient s někým přes nás seznámí, moje práce končí. Dostávám zpětně svatební oznámení, ovšem nemůžu to vyjádřit procentuelně, jelikož ne všichni naši klienti to udělají. Ale máme už i pár případů klientů, kteří se u nás seznámili, vzali, rozvedli se a nový protějšek si přišli opět hledat k nám.