Láska je byznys, i když si to klienti nemyslí

Hospodářské noviny 27.8.2010

Autor: Jan Záluský

HLAVNĚ NEPORUŠIT ZLATÉ PRAVIDLO: První schůzka by nikdy neměla trvat víc jak hodinu. Je třeba se v nejlepším sebrat a nechat dotyčnou, aby se těšila na příště, říká Oto Kronrád, majitel seznamky GRAND

ota-mriz

Láska k matematice ho přivedla až k seznamovacímu byznysu. Oto Kronrád (43) vlastní spolu se svým bratrem GRAND, jednu z největších seznamovacích agentur, jejíž databází prošlo za sedmnáct let fungování přes 120000 klientů.

GRAND přitom představuje jednu z mála "klasických" seznamovacích kanceláří, která přežila boom interetového hledání lásky. "Specializujeme se pouze na vážné seznámení. Tedy takové, při kterém má člověk maximálně jednoho partnera, říká Kronrád s tím, že zájmce o seznámení se stejným pohlavím musí posílat jinam. "Jejich svět neznám, a tak si netroufám dávat je dohromady. Navíc oni jsou jako sociální skupina lépe organizováni než heterosexuálové, a snadněji se tak najdou," domnívá se.

HLEDÁ SE TANEČNICE
Během setkání ve smíchovské palačinkárně, kam Kronrád chodí rád kvůli "fantastickému kakau", prokládá podnikatel povídání o svém byznysu matematickými poučkami. Není divu. Těsně po sametové revoluci dostudoval pravděpodobnost a statistiku na Matematicko-fyzikální fakultě UK, poté pracoval jako matematický poradce u Siemensu v německém Erlangenu. Když zjistil, že ho přednášení na fakultě dobře neuživí, založil si s kamarádem softwarovou firmu, která produkovala výukové programy a slovníky. Zrovna v té době ho opustila taneční partnerka a on, jakožto vášnivý milovník společenského tance, se rozhodl si najít náhradu v některé z tehdejších seznamovacích agentur. Během povídání s jejím majitelem se domluvili, že mu Kronrád vytvoří lepší počítačový program na hledání shody u potenciálních partnerů. Když po třech měsících mělo dojít k předání díla, agentura i její majitel zmizeli z povrchu zemského.

"Připadalo mi škoda program jen tak zahodit, tak jsem se rozhodl otevřít si agenturu sám a najít si novou tanečnici. V rodinném domku svých rodičů jsem po návratu ze školy rozjedl seznamování", vypráví. Když se ukázalo, že je o služby zprostředkovaného hledání partnerů zájem, začal za registraci a doporučení vhodných kandidátů vybírat Kronrád peníze a ze školy natrvalo odešel. "Rodiče pracující jako vědci prohlásili, že jsem se zbláznil. Svou roli zde hrál i fakt, že tedy se v podobných agenturách seznamovali často lidé, kteří by jinde neměli šanci", vzpomíná s tím, že za první čtyři měsíce fungování firmy se registrovalo dvaapadesát zájemců. "Dnes přijde stejný počet lidí třeba za dva dny," říká.

PO RANDE ROZEBEREME CHYBY
Zároveň prý stoupá náročnost klientů, kteří agenturu navštěvují. Oblíbená je například možnost zhlédnout videozáznamy potencionálních partnerů. "Lidé mají přesné představy, jakého partnera chtějí a často z nich nehodlají ustoupit. Občas bývají i poněkud nesoudní," usmívá se Kronrád, který v rámci služeb nabízí i konzultaci už po proběhlém rande, kde dojde na rozebírání případných neúspěchů.

"Poruší například jedno z mých lemmat (tvrzení, používané v matematice pozn. red.), které praví, že první schůzka by neměla trvat déle než hodinu. Je třeba se v nejlepším sebrat a nechat dotyčnou, aby se těšila na příště," radí Kronrád, který své rady sepsal spolu s legendárním lékařem Miroslavem Plzákem do knihy "S kým dál...?".

Ceník služeb se pohybuje od bezplatné registrace za pouzou registraci až po několik tisíc korun v případě "garantovaného" seznámení. "U tohoto typu má klient jistotu, že druhá strana osobně navštívila naši kancelář a my jsme mohli ověřit fotky či podle dokladů zjistit, zda není v manželství", vysvětluje Kronrád. Aby nabídka potenciálních protějšků nebyla zastaralá, firma každý měsíc kontaktuje své klienty s tím, zda mají o její služby stále zájem.

Během svého fungování také některé formy seznámení přestala nabízet. Ukázalo se totiž, že časem prostě přestaly fungovat. Jedním z nich bylo třeba takzvané rychlé rande, kde se má sejít stejný počet dam a pánů a každý s každým má alespoň pár minut pokonverzovat. "Stalo se nám, že poté, co se některé ženy rozhlédly, prohlásily, že je nikdo nezaujal a šly domů. Pánové, kteří si také zaplatili, tak zůstali na ocet.," vzpomíná Kronrád.

I když jako majitel firmy odmítá mluvit o svých ziscích, přiznává, že ekonomická krize zasáhla i jeho byznys. I když počet klientů se zásadně nesnížil, společnost musela přistoupit k úsporným opatřením. A tak například díky změně mobilního operátora platí za stejné služby pětinu původní ceny. A jak se vlastně seznámil sám zakladatel agentury? Prohlašuje, že je "ženatý" s firmou a stálou známost právě nemá. "Mám omezený výběr, protože v řadách našich klientek ze zásady nelovím. Každopádně, kdyby měla některá ze čtenářek HN zájem mě poznat, ať se ozve do redakce," usmívá se VŠ 43/175, svobodný, bezdětný, nekuřák z Prahy, se smyslem pro humor...